Алексей Михайлович (1649 год). Глава 13. О монастырском приказе.

1. На Митрополитов, и на Архиепископов, и Епископов, и на их приказных, и на дворовых людей, и на детей Боярских и на их крестьян, и на монастыри, на Ар­химандритов, и Игуменов, и на Строите­лей, и на Келарей, и на Казначеев, и на рядовую братью, и на монастырских слуг, и на крестьян, и на попов, и на церковной причать, во всяких делах, по нынешнее Государево уложение, суд даван в При­казе большего дворца. А ныне Государь Царь и Великий Князь Алексей Михайлович всея Руси, по чело­битью Стольников, и Стряпчих, и дворян Московских, и городовых дворян, и детей Боярских, и гостей, и гостиные и суконные и иных разных сотен и слобод и горо­довых торговых и посадских людей, ука­зал монастырскому приказу быть особ но, и на Митрополитов, и на Архиепископов, и на Епископов, и на их приказных и дво­ровых людей, и на детей Боярских, и на их крестьян, и на монастыри, и на Архиманд­ритов, и Игуменов, и на Строителей, и на Келарей, и на Казначеев, и на рядовую Братию, и на монастырских слуг, и на кресть­ян, и на попов, и на церкови не причем, во всяких исцовых искех суд давать в монастырском приказе.
2. А которые Митрополичьи, и Архиепископские, и Епископские приказные, и дворовые люди, и дети Боярские, и крестьяне, также и разных монастырей Архимандриты, и Игу­мены, и Строители, и Келари, и Казначеи, и соборные и рядовые старцы, и монастырские слуги и крестьяне учнут в котором при­казе искать всяких чинов на людях, а ответчики после его ответу учнут но чело­битным на тех истцах искати своих нековых дел, и тем ответчиком на Митрополитов, и на Архиепископов, и на Епис­копов, и на Архимандритов, ила Игуме­нов, и на Строителей, и на Келарей, и на Казначеев, и на соборных и на рядовых стартов, и на Митрополичьих, и на Архиепископских, и на Епископских приказных и на дворовых людей, и на детей Боярс­ких, и на монастырских слуг и на кре­стьян, по их исковым челобитным, суд давать в тех же приказах, против их ответчнковых челобитен.
3. А которые Патриарши, и Митрополи­чьи, и Архиепископские, и Епископские, и монастырские, и Бояр и Окольничьих и дум­ных и всяких чинов Московских людей, прикащики и крестьяне живут в городах во властелинских и в Боярских вотчинах и в поместьях, и на тех Патриарших, и Митрополичьих, и на Архиепископах, и на Епископах, и на монастырских, и на Бояр­ских и всяких чинов людей, на прика­щиков, и на людей их, и на крестьян в городах всяких чинов городовым лю­дям, и на городовых людей Патриаршим и иных властелинским, и монастырским, и Боярским, и Окольничих, и думных, и вся­ких чинов Московских людей припаян­ном и крестьяном давать суд по двад­цать рублев, а больше двадцати рублев и в вотчинных и в поместных и в хо­лопьих делах на них в городах суда не давать, опричь тех городов, в кото­рых городах по Государеву указу быва­ют с Воеводами Дьяки, и опричь понизовых городов, которые городы ведают в Казанском дворце.
4. А на которых служилых людях уч­нут искать исков своих духовного чину люди и монастыри, а в челобитных их будут написаны имена Архимандритов, и Игуменов, и Келарей, и Казначеев, и стар­цев, и попов, и дьяконов, и били будет, и безчестили и грабили их самих, или им самим какие обиды учинили, и в тех ис­кех, где челобитье иноческого и священ­нического чину по преданию Святых Апос­тол и по правилом Святых Отец, быти жеребью, а крестному целованию не быти, для того только Архимандриту, и Игумену, и попу, и дьякону, или в их место кому крест целовать, и тому не священствовать.
5. А будет в челобитных написаны бу­дут имена властелинские, и старческие, и по­пов и дьяконов, а обиды какие починилися в вотчинах их, или инде где слугам их, или крестьяном, в каких делах ни­будь, и в тех исках жеребью не быть, а давать им с слугами и с крестьяны ве­ру, крестное целование.
6. А будет которые истцы, или ответчи­ки, мирские люди учнут бить челом, что бы духовного чину людей в исках, вместо ве­ры и жеребья, допрашивать Патриарху, и Ми­трополитом, и Архиепископом и Епископом священнического чину по священству, а иноков по иноческому обещанью, и тем бы судные дела вершить, и тем мирским лю­дям, истцом и ответчиком, с священни­ческим, и иноческим чином дать на волю, чего они похотят, по жеребью ли, или по святительскому допрашиваны, и к тем сказкам мирским людям велеть руки прикладывать, да по тому и дела вершить.
7. А на пашенных на всяких людей в управных делах суд давать на те же сро­ки, на которые сроки указано будет суд давать на дворян и на детей Боярских, по тому, что за крестьян своих ищут и отвечают они же дворяне и дети Бояр­ские во всяких делах, кроме татьбы и раз­бой, и поличного и смертных убийств.


ENG:




Alexis (1649). Chapter 13. About the monastic order.
1. On the Metropolitans, and Archbishops, and Bishops, and their clerks, and the serfs, and the knights and their peasants, and the monasteries, the Archimandrite, and Abbess, and the Builders and the Kelarev, and Treasurers and take a regular employee, and the monastic servants, and peasants, and priests, and church berth, in all cases, the Sovereign's current regulations, the court gave in the Order of the Grand Palace. And now the Sovereign Tsar and Grand Prince of All Russia, Alexei Mikhailovich, the petition stolnik and solicitors, and the nobility of Moscow, and the policemen nobles and knights, and visitors, and living and cloth and other various settlements and hundreds of policemen, and trade and townspeople , monastic orders have to be royalty but on metropolitans, and archbishops, and bishops, and their clerks, and serfs, and the knights and their peasants, and the monasteries, and the Archimandrite, and Igumenov and for Builders and Kelarev, and Treasurers, and as a regular employee brotherhood and monastic servants, and peasants, and priests, and the church does not and, in any istsovyh iskeh court to give the monastic order.
2. And that Metropolitan and Bishop, Episcopal, and the clerks and yard men, and knights, and peasants, and also various Monastery Archimandrite and the Abbot, and builders, and Kelarev, and Treasurers, and the cathedral and ordinary elders, and monastic servants and peasants uchnut order in which to look at the people of all ranks, and the defendants after his answer uchnut but the petitions on the plaintiffs seeks his The neck cases, and the defendant at the Metropolitans, and Archbishops, and Bishops, and the Archimandrite, Igumenov silt, and Builders, and Kelarev, and Treasurers, and the cathedral and the ordinary starts, and the Metropolitan and the Bishop and the Bishops' clerks and the serfs, and the knights and the servants of the monastery and peasants, in their lawsuit petitions the court to give the same orders against their otvetchnkovyh petition.
3. And that the Patriarch and the Metropolitan and the Bishop and the Episcopal, and the monastery, and the boyars and the duma and Okolnichy and all ranks of people of Moscow, Chamberlain and the peasants live in cities and in vlastelinskih boyar estates and estates, and on the Patriarch, and metropolitan, and the Archbishop and the bishops, and monasteries, and the knights and men of all ranks, the Chamberlain, and their people, and peasants in the cities of all ranks of people to the policeman, and policemen and other people Patriarchal vlastelinskim and monastery, and Boyarsky, and Okolnichy and the duma, and all ranks of people of Moscow Solder and peasants to give the court for twenty rubles, and more than twenty rubles, and in the estates and in local affairs and menials on them in the cities of the court not to give those cities OPRICH in which cities are the sovereign's decree with the clerk governors, and OPRICH Ponizova towns, unaware that the city of Kazan in the palace.
4. And in that service class people uchnut look suits their spiritual rank people and monasteries, and their petitions are written the names of Archimandrite and Igumenov and Kelarev, and Treasurers, and the elders and priests, and deacons, and will be beaten, and robbed and bezchestili themselves, or they themselves committed the offense which, in those iskeh where the petition monastic and priestly rank according to the legend of the Holy Apostle and the rule of the Holy Father, be alone foals, kissing the cross and not be alone, for only the Archimandrite, and the abbot, and priest and the deacon, or in their place who kiss the cross, and that is not the priest.
5. A will written in the petitions are the names of vlastelinskie and senile, and the priests and deacons, and the resentment which was repaired in their estates, indefinite, or where their servants or peasants, public affairs, and several lawsuits in the foals are not to be, and give them with the servants and peasants' faith, kissing the cross.
6. And that would be plaintiffs or defendants, worldly people uchnut brow beating that would be a spiritual rite of people in suits instead of faith and foals, questioning the patriarch, and metropolitans, archbishops and bishops and priests the rank of the priesthood and monastic monks to promise, and so to administer affairs of the vessel, and the worldly people, by the plaintiff and defendant, with priestly and monastic rank at will give what they lust for a foal, or the episcopal questioned, and those tales of worldly people enjoin put your hands, but by the fact and decide the case.
7. And the plow on all manner of people in the affairs of the court to give upravnyh on the same dates, at which time the court indicated would give to the nobles and knights, by the fact that the peasants of their search and they also meet the nobles and knights in all cases except tatba and robbery, and murder act and death.