Алексей Михайлович (1649 год). Глава 11. Суд о крестьянах. (Ст.25-34)

25. А которые всяких чинов люди уч­нут на ком искать беглых своих кресть­ян и их крестьянских животов, а на­пишет в иску тех крестьянских живо­тов рублев на пятьдесят и больше, или кто на ком учнет беглых своих кресть­ян искать, а в исковой челобитной живо­тов крестьянских имянно, сколько каких животов, и цены им не напишет, а от­ветчик тех крестьян за собой не скажет, и доведется до веры, и за тех крестьян, против исковой челобитной, за всякую го­лову класть по четыре рубли, а за глухие животы по пяти рублев, а в больших животах вершить по суду.
26. А кто ответчик во крестьянах не запрется, а про животы скажет, что к не­му тот крестьянин пришел без животов, а истец скажет, что крестьянин его к тому его ответчику пришел с животы, а сколько каких животов у того крестьяни­на его было, и того в исковой своей челобит­ной и цены тем крестьянским животам не напишет же, а доведется до веры же, и за такие крестьянские глухие животы у веры класть по пять рублев, а крестьян, взяв у ответчика, отдать истцу.
27. А кто на суде в чьем крестьянине запрется и отцелуется, а после тот крестья­нин, в котором он отцелуется, об­ъявится у него, и того крестьянина взяв у него, отдать истцу со всеми животы против исковой челобитной, а ему за вину, что он крест поцелует не на правде, учинить жестокое наказание, бить его кнутом по тор­гом по три дня, что бы про то было ве­домо многим людям, за что ему такое на­казанье указано учинить, и бив его по тор­гом кнутом по три дни, посадить его в, тюрьму на год, и впредь ему ни в чем не верить, и ни в каких делах ни на кого суда не давать.
28. А в которых крестьянах ответчики на суде не запрутся, и доведутся те кресть­яне по суду взяв у ответчика, отдать ист­цу, и тех крестьян истцом отдавать во крестьянство с женами и с детьми, которых детей тех беглых крестьян, хотя и , в писцовых книгах не написано, а живут они со отцом своим и с матерью вместе, а не в разделе.29. А которые ответчики учнут на суде в беглых крестьянах и в их крестьян­ских животах запиратися, а после того у веры у крестного целованья тех крестьян  они у себя скажут, и учнут истцом от­давать, а в животах их учнут по преж­нему запирайся, и на них те крестьянские животы велеть доправить, и отдать истцом без крестного целованья, по тому, что они на суде во всем запиралися в людех и в животах, а после того крестьян отдают, а животами их сами хотят корыстны быть.
30. А за которыми помещики и вотчинни­ки крестьяне и бобыли в писцовых, или во отдельных или во отказных книгах, и в выписях написаны на поместных их и на вотчииных землях порознь, и тем помещиком и вотчинником крестьян сво­их с поместных своих земель навотчинные свои земли не сводить, и тем своих поместей не пустоши.
31. А будет которые помещики и вотчин­ники крестьян своих учнут с поместных своих земель сводити на вотчииные свои земли, а после того поместья их даны будут кому иным помещиком, и те новые помещики учнут Государю бить че­лом о тех крестьянах, которые с поместных земель сведены па вотчинные зе­мли, что бы тех крестьян с вотчинных земель отдать им на поместные земли, с которых они сведены, и тем новым, помещиком тех крестьян с вотчинных , земель на поместные земли отдавать со все­ми их крестьянскими животы, и с хле­бом стоячим и с колоченым.
32. А будет чьи крестьяне и бобыли учнут у кого наймоваться в работу и тем крестьяном и бобылем у всяких чинов людей наймоваться в работу по записям и без записей повольно. А тем людям, у кого они в работу наймутся, жилых и ссудных записей и служилых кабал на них не имать и ни чем их себе не крепить, и как от них те наймиты от­работаются, и им отпущать их от себя безо всякого задержания.
33. А от которых всяких чинов от помещиков и от вотчинников и с поребежьих городов бегают за рубеж лю­ди их и крестьяне, а быв за рубежем, пришел из-за рубежа, у старых своих помещиков и вотчинников жить не захо­тят, учнут просить воли, и тех беглых людей и крестьян роспрашивая отдавать старым их помещиком и вотчинником, из за кого они бегали, а воли им не давать.
34. А от которых вотчинников и поме­щиков, которые изпомещены в порубеж­ных городах, люди их и крестьяне бе­гают за рубеж в Немецкую ив Литов­скую сторону, и за рубежем женятся на беглых же женках и на девках разных помещиков, и женятся выходят из-за ру­бежа к старым своим помещиком и вотчинником, и как они выдут, и те их старые помещики учнут Государю бить че­лом один о девке или о женке, что шла его крестьянка за того беглого крестьянина, а ответчик его учнет говорить, что кре­стьянин его на той беглой девке или на женке женился за рубежем в бегах, и им по суду и по сыску, в тех их бег­лых людях и во крестьянах дати жеребий, да кому жеребий вымется, и тому за девку, или за женку, или за мужика дати выводу пять рублев, для того, что они оба были в бегах за рубежем.


ENG:


Alexis (1649). Chapter 11. The Court of the peasants. (Article 25-34)

25. And that all ranks of people on whom uchnut search for their fugitive peasants and peasant stomachs, and wrote in the suit of the Peasants' bellies at the fifty rubles or more, or someone on whom uchnet fugitive of his peasants to seek, and the limitation petition bellies peasant imyanno as public bellies, and the prices they can not write, and the defendant are those of the peasants will not say, and bring to the faith, and for those of peasants against the limitation petition, for every head to put on four rubles, and for the deaf stomachs of five rubles, and in large stomachs to administer to the court.
26. And who is the defendant in the peasants are not prohibited, but about their bellies would say that to him that the farmer came without stomachs, and the plaintiff says that the farmer him to the defendant came to his belly, and how many stomachs have any of the farmer it was, and that in the limitation of its petition and the prices to peasant stomachs did not write well, and happen to the same faith, and for the peasant blind faith to put in their stomachs for five rubles, and the peasants, taking the defendant to pay plaintiff.
27. And who in the court in whose peasant ottseluetsya bans and, after one farmer, in which he ottseluetsya, declare it, and the farmer took him, to give the plaintiff all the bellies against the limitation petition, and blame him for what he had to kiss the cross not in truth, to inflict severe punishment, beat him with a whip of bargaining for three days, which would be about what it knows to many people, for which he is to inflict punishment is specified, b and c, and whip it to bargaining for three days, put it in, jail for year and continue it in no way believe, and in any cases at anyone of the court not to give.
28. And in which peasants are not defendants in the court locked up and will bring to court those farmers taking a defendant to pay plaintiff, the plaintiff and those of the peasants to give to the peasants with their wives and children who are children of those fugitive peasants, though, the books are not written by scribe and they live with his father and mother together, and not in razdele.29. And that uchnut defendants at the trial of fugitive peasants and peasants in their stomachs zapiratisya, and after that a belief in kissing the cross of the peasants, they have a say, and uchnut plaintiff to give, and in the bellies of their uchnut still Locking in, and they are peasant stomachs enjoin dopravit, and to give the plaintiff, without kissing the cross, by the fact that they are in court all locked in lyudeh and bellies, and after that give farmers and their bellies themselves want to be selfish.
30. And for that landowners and farmers and votchinniki bobyli a scribe, or in individual or in the abandoned books, and write out its written in the local and votchiinyh lands apart, and the landlord and owner in the peasants of their land to their local navotchinnye their land is not reduced, and those of their estates are not wastelands.
31. And who will be the landowners and peasants votchinniki uchnut with their local land their svoditi votchiinye on their land, and after their estates will be given to anyone other landowner, and the new landlords uchnut sovereign brow beat those peasants who brought to the local land pa land patrimonial what would those farmers with the patrimonial lands to give them to the Local land from which they are reduced, and the new landlord of the peasants from the estates, lands on the ground to give the Local, with all their peasant stomachs, and the standing grain and kolochenym.
32. A will whose farmers and bobyli uchnut who naymovatsya the work and the peasants, and all alone in all ranks of people naymovatsya to work on records and no records povolno. And the people who hire them to work, housing and loan records and serving cabal of them hath not, and nothing more than their own are not fastened, and as they are the hirelings of the work is over, and they otpuschat them away without any apprehension.
33. And from whom all ranks from the landowners and the patrimonial and porebezhih towns run their overseas people and peasants, and former overseas, came from abroad, the old landlords and their patrimonial not want to live, to request uchnut will, and those fugitives people and peasants rosprashivaya to give their old landlord and owner in, from whom they were running, but they will not give.
34. And from that patrimonial and landlords who izpomescheny porubezhnye in the cities, the people running them and the peasants abroad in German and in the Lithuanian side, and abroad, marry fugitive same little wife and a girl of different landlords, and marry come from abroad to his old landlord and owner in, and how they are blown, and those of their old landlords uchnut sovereign brow beating of a maid or a little wife that he was a peasant farmer for that quick, and the defendant of his uchnet say that the farmer it on the runaway maid or a little wife married abroad, on the run, and they are in court and inquest, in those of their people and runaway peasants Dachi in foals, but cast lots who are sweeping, and so a girl or a little wife, or the guy Dachi found five rubles, in order that they were both in hiding abroad.