Алексей Михайлович (1649 год). Глава 10. О Суде. (Ст.131-140)

131. А будет тот судья поручных за­писей по истце и по ответчике не пришлет, а отпишет, что у него после суда в том деле, по истце и по ответчике поручных записей не взято, или отпишет, что у него в том судном деле по истце и по ответ­чике поручных записей нет, и тот иск, и судные потливые, и правому проесть по указу доправити на судье.
132. А которой ответчик умрет после того, как он в истцове иску обвинен, а с истцом он до смерти своей не разде­лался, и за таких умерших ответчиков велеть истцов иск править на жене его и на детях, или на братье, кто после его во дворе и в животах его останется.
133. А будет кто поместной, и вотчинной имянной и прожиточной человек всякого чи­ну учнет похвалятися на кого смертным убийством, и тот, на кого он похвалит­ся, учнет Государю бить челом, чтобы Го­сударь велел ему на того, кто на него по­хвалится, дать опасную грамоту с большей заповедью, а заповеди велел бы Государь во опасную грамоту написати на того, кто на него похвалится, пятьтысяч или шесть или семь тысяч рублев и больше, и то­му дать такая опасная грамота. Да будет за такой грамотой и за заповедью тот, на кого та грамота будет дана, того, кто на него бил челом, сам убьет, или по его наущенью кто иной его убьет, и того уби­того жене, и детем, и роду, и племени его на того у бойца дати суд, а с суда сыс­кать Да будет сыщется про то допря­ма, что того, кому дана опасная грамо­та, убил тот сам, на кого дана опасная грамота, или по его наученью кто иной то смертное убивство учинит: и того у бойца самого, и кого он на такое убойственное дело научил, самих казнити смертию же, безо всякого милосердия, да из его же жи­вотов, и с поместья, и с вотчины взять заповедь против опасной грамоты сполна, и половина тое заповеди взять в Госуда­реву казну, а другую половину отдать уби­таго жене и детем, ироду его, кто на то­го убойца учнет Государю бити челом. А будет тот, на кого дана опасная грамо­та с заповедью, того, кто на него бил че­лом, ранит, а не до смерти убьет, и на нем тому, кого он ранит, взять безчес­тье смотря по человеку, да убытки его по сыску, да заповедь против опасные грамо­ты сполна, и тое заповеди половина взять в Государеву казну, а другая половина отдать челобитчику. А будет у того убой­ца животов его с заповедь не будет, и у него в тое заповедь взять животы его и вотчины, сколько у него чего есть, и из того взятова половину взять на Государя же, а другую половину отдати челобитчику, а че­го затем в заповедь не дойдет, и то на нем править, и такие заповеди ему не от­давать, и бить его на праве же безо всякие пощады не для того, что на нем те достальные деньги взять, для того, чтоб на то смотря, иным не повадно было так во­ровать. А будет кто вубойственном де­ле, взяв на кого опасную грамоту с запо­ведью, сам так учинит, и ему тот же указ, чегоб довелся тот, на кого он бил челом.
134. А будет после заповедной грамоты люди обоих, истца и ответчика, где в торгу, или на дороге, или на корчме съехався без ведома бояр своих, учинят задор и меж собой смертное убийство, или они меж себя кого ранят, и в том обе сто­роны истец и ответчик от заповедных чин свободны, а искати им того бой увечья людей своих судом, а с суда учи­нити им указ, до чего доведется.
135. А будет кто безпоместиой и безвотчинной или иноземец кормовой, или кто ни буди, похвалится на кого смертным убий­ством в очи, или за очи, и тот на кого он похвалится, учнет да него Государю бить челом, и на него дати суд, ас суда сыс­кать Да будет в сыску обыскные люди скажут по челобитчике, и потому сыску того, кто на кого похвалится убийством, вкинути в тюрьму на три месяца. А как он в тюрьме те урочные месяцы отсидит, и на него тому, на кого он похвалялся, взять запись за его рукой в том, что ему над тем, на кого он похвалялся, впредь никакого дурна не учинит. А будет он, в том дав на себя запись, сворует того, на кого он похвалялся, убиет до смерти, и его самого казнить смертию же. А будет кто на кого в похвальбе смертного убойства учнет Государю би­ть челом, а сыскати про то некем, и им в том дати суд, а с суда учинити указ, до чего доведется,.
136. А будет кто на ком учнет искать бой и грабежу, и ответчик в бой не за­прется, а про грабеж скажет, что не гра­бил, и на нем велеть истцу за увечье и за безчестье доправить против окладу вдвое, а в пене его, что Государь укажет. А в грабеже указ им учинить по судному делу, до чего доведется. А будет тот от­ветчик в грабеже не запрется, а пробой в ответе скажет, что он не бивал, и на нем велеть грабеж доправити против исковой челобитной и отдати истцу. А в пене тому ответчику, что Государь ука­жет. А в бой указ учииити по суду же, до чего доведется. Да и во иных делех, будет кто ответчик на суде против чьей исковой челобитной учнет виннтися не во всем иску, и на них велеть править, то одно, в чем они учнут винитися, а в чем винитися не учнут, и в том указ чинити по суду же, до чего доведется.
137. А приставные памяти истцом пода­вати за своими руками, и как Дьяк ту память подпишет, и ту память затратив книгу того же числа, в котором чис­ле память будет подписана. А записав в книгу, отдати ту память приставу, а ему по той памяти сыскав ответчика, дать на поруки, и к суду ответчику срочити безволокитно. А которого ответчика в городе пристав не сыщет, и приставу по того ответчика идти к его двору, и по пристав­ной памяти дать его на поруку к суду по тому же безволокитно.
138. А будет которой ответчик учнет у пристава укрывайся, и во дворе у себя не учнет сказываться, и приставу, взяв с собой товарищей, стеречь у двора его день, и два и три, да как тот ответчик сам, или человек его, или дворник с двора сой­дет, и того ответчика, или человека его, или дворника приставу взяв привести в при­каз, и сказати про него судьям, а судьям его потому же велеть дати на поруки к суду.
139. А будет пристав по приставной памяти ответчика, или его людей поймает у ворот его, или где на улице, и станет по нем просить поруки к суду, или поведет его в город, и тот ответчик, или человек его у пристава отобьются, и приставу в том месте, где они у него отобьются, являти на них окольным людям, и имена окольным людям записав, подати в при­казе судьям за своей рукой. А судь­ям велеть теми окольными людьми сы­скать. Да будет окольные люди в сыску скажут, что они то видели, как тот ответ­чик и люди его у пристава отбилися, и судь­ям по того ответчика послать подьячаго от места доброго, да с ним того же пристава, Кто по него ходил, и велеть им, не доходя его двора, взять с собой понятых, тутош­них сторонних людей, сколько, человек пригоже, и с теми понятыми велеть им идти к нему на двор, и на дворе ему прис­тавную память вычесть, и выговорите ему, что он то учинил не гораздо, от пристава отбился, и по приставной памяти поруки по себе не дал, а выговоря ему, велети его по приставной памяти приставу дать к суду на поруки, а без поруки его не отпускать. Да будет он поруки по себе не даст, и в город не пойдет, и в свое место не пошлет, учинится приставу силен, и от­бивая от пристава, с Москвы сбежит в вотчину или в поместье, и у него взять с двора людей его или дворника, и велеть их дать на поруку, что им того своего боя­рина поставить в приказе на срок, и в том им дать поверстной срок по указу. Да будет те люди по себе поруки оберут, и им велеть быть до сроку за поруками. Да будет тот их Боярин для их в приказе объявится, и на него истцу дать суд по челобитной, а что он Государева указу не послушал, поруки не дал, и отбился у пристава, с Москвы бегал, и за то ему учинить наказание, вкинуть на не­делю в тюрьму, дана нем же велеть истцу доправить проесть и волокиты с того числа, которое в приставной памяти написано, не­делю спустя, да по то число, как он на Москве объявится, по гривне на день.
140. А будет по тех людях, которые после его взяты будут в приказ с двора его, поруки не будет, и тех его людей держать в приказе до тетс мест, как он сам объявится. А будет он не объявится долгое время, хотя тем истца своего изволочити, а истец учнет бить челом, чтобы по него в поместье его или в вот­чину послати пристава, и по него в поместье его или в вотчину послать пристава и ве­леть его приставу привести к ответу к Москве с собой вместе за поруками, а как пристав к Москве его привезет, и ему за ослушание учинить наказание, что Госу­дарь укажет, а истцу на него дать суд, и по суду заказ учинить, до чего доведется и да на нем же истцу доправить проесть и волокиты по гривне на день без суда, с того числа, как по него приставная память подписана, неделю спустя, да по то число, как его привезут к Москве, да на нем же велеть доправить неделыщику езд по указу.


ENG:


Alexis (1649). Chapter 10. On the Court. (Article 131-140)
131. A handrail will be the judge of record for the plaintiff and the defendant will not send, and otpishetsya that he had after the trial in that case, the plaintiff and the defendant handrail records are not taken, or otpishetsya that he is actually on the ship and the claimant respondent handrail entries, and the lawsuit, and the vessel sweating, and the right to consume on the order of dopraviti judge.
132. And where the defendant died after he was accused isttsove suit, and with the plaintiff before his death he was not to be finished, and for those who died enjoin the defendants the plaintiffs claim to rule on his wife and children, or brothers, who after his yard and in the stomachs of his remains.
133. And who is local, and patrimonial imyannoy and people living every rank uchnet pohvalyatisya mortal death on anyone, and the one on whom he praised, uchnet brow beat the Emperor, the Emperor ordered him to the one who praised him, to give a dangerous letter with more commandment, commandments, and commanded the Emperor would be dangerous in the letter napisati the one who praised him, pyattysyach or six or seven thousand rubles and more, and to give such a dangerous diploma. Let there be for such a certificate and a commandment that, upon whom is the Diploma will be given, the one who beat him on the forehead, he would kill, or at the instigation of none other would kill him, and that killed his wife and detem and family, and tribe him to have a fighter Dachi court, and a court will find Yes syschetsya dopryama about the fact that the person to whom is given a dangerous diploma, he killed himself, to whom is given a dangerous charter, or by his learning disability who is a mortal ubivstvo inflict: and the a fighter himself, and whom he is dealing uboystvennoe taught themselves kazniti death is, without any mercy, but from his own belly, and estates, and estates to take command against the dangerous letters in full, and half of Toe commandments take the sovereign's treasury and the other half to give his wife and ubitago detem, Herod of his, who at that uboytsa uchnet Beaty petitioned the Emperor. And will be the one to whom is given a dangerous Certificate with the commandment, the one who beat him on the forehead, wounds, and not to kill death, and on it to whom he hurts, take bezcheste looking for a man, but his losses on the inquest, but commandment against the dangerous letters in full, and half of Toe commandments take the sovereign's treasury, while the other half to give the petitioner. And will have to uboytsa bellies of his commandment to not be, and he has to take command Toe bellies of his estate, and how what he is, and the fact vzyatova half to take the same sovereign, and the other half otdati petitioner, and which then command will not come, and then edit it, and his commandments are not to give up and hit him on the right of same, without any mercy, not in order that there are dostalnye money to take, in order, so despite the fact, otherwise it was not povadno way to steal. And who will vuboystvennom fact, anyone taking on a dangerous letter to the commandment, so he have made, and he was the same decree, chegob happened to one on whom he beat my forehead.
134. And will be protected after the ratification of both men, the plaintiff and defendant, where in the bargain, or on the road or at a tavern sehavsya without the knowledge of his boyars, enthusiasm and inflict a mortal among the murder, or they themselves who are among the wounded, and that both sides of the claimant and the defendant on the reserve grade are free, and it seeks to fight their own people injured by the court, and with them the decree of the court uchiniti to what happen.
135. And who will bezpomestioy and bezvotchinnoy foreigner or food, or who may wake, who boast on murder in the eyes of mortals, or the eyes, and the one on whom he praised, but his Majesty uchnet brow beating, and it Dachi court, the court find ac Let it be in the inquest obysknye people will say to the petitioner, and because of the inquest, any man boast of murder, is tossed in jail for three months. And as he was in prison, after serving months of the appointed ones, and to him, to whom he boasted, to take account of his hand that over to him, to whom he boasted that no further ugly do not establish. And he will, in giving themselves a record of the pack, to whom he boasted ubiet to death, and punish him with death also. And will any man boast in mortal uboystva uchnet sovereign brow beating, and there is nobody syskati about that, and it is the court Dachi, but with a decree of the court uchiniti to what happen.
136. And who will look on someone uchnet fight and plunder, and the defendant did not fight the ban, but about the robbery to say that it is not robbed, and enjoin him to the plaintiff for injury and for bezcheste dopravit against the salary doubled, and in the foam it indicates that the Emperor . A decree in a robbery they inflict on the cause of Judgment, how happen. And will he not the defendant in the robbery of a ban, and the breakdown in the response to say that he was not beaten, and to enjoin him against robbery dopraviti limitation petition and otdati plaintiff. And in the foam to the defendant, that the Emperor will show. And the battle uchiiiti decree by the court as to what happen. And in other deleh, who is the defendant in the court against whose petition uchnet vinntisya limitation does not suit all, and to enjoin them to rule, one in which they uchnut blame, and what does not blame uchnut, and in the decree for repairs court as to what happen.
137. A plaintiff podavati ladders memory of his hands, and as a clerk to sign that memory and that memory spending book of the same date, in which the number of memory will be signed. And writing the book, that memory otdati bailiff, and he, for the memory find the defendant to give bail and the court the defendant srochiti bezvolokitno. A defendant who did not usher in syschet, and the bailiff to order the defendant to go to his court, and an attached memory to give it to the court for bail on the same bezvolokitno.
138. And where the defendant is a police officer uchnet hiding, and in the yard at uchnet not affect, and the bailiff, taking with him his comrades, to guard the court of his day, and two and three, but as that the defendant himself, or his person, or caretaker of the court will come down, and the defendant or a person of his or bailiff took the lead janitor in order, and skazati about him to the judges, and judges to order the same because it Dachi on bail to the court.
 139. A police officer will be on an attached memory of the defendant or his men will catch at his gate, or where on the street, and will ask him to bail to the court, or lead him into the city, and the defendant, or the man he beat off a police officer, bailiff, and in the the place where they had beat off, devious yavlyati them to people, and the names of the people writing the roundabout, the taxes in order for the judges with his hand. And those judges to enjoin devious people to find. Let there be devious people in the inquest will say they saw it, like the defendant and his men have otbilisya police officer, and judges to order the defendant to send podyachago from the place of good, but with the same police officer who went to him, and tell them short of his court, to bring witnesses, tutoshnih party people as a man handsome, and with the witnesses enjoin them to go to his yard and his yard Extra memory is subtracted, and rebuke him, that he did not perpetrate that much, strayed from the marshal, and an attached memory bail on their own did not give a rebuke him, enjoin it on an attached memory to the bailiff to the court on bail, without bail and did not let go. Yes, he will bail on their own will not, and will not go into the city, and in its place will not send, to inaugurate the bailiff is strong, and the beating of police officer, runs away from Moscow in the estate or the estate, and he had to take people to court or the janitor , and tell them to give bail, the fact that they put a nobleman in the order of the term, and that give them life poverstnoy by decree. But will the people of his bail oberut, and enjoin them to be up to date for the bail. Yes, they will be the Boyar in order for them to appear, and on it claimant to the court by petition, a decree of the Czar that he would not listen, did not give bail, and fought off a police officer, ran from Moscow, and for him to inflict punishment, tossed in a week in jail, given it is to order the plaintiff dopravit consume and red tape from the number that is written in an attached memory, a week later, but by the number of how he Moscow announced at grivne for the day.
140. And will the people who will be taken after a court order with him, no bail, and those of his men to keep in order to tent locations, because he had told. And he will be no-show for a long time, but the fact of the plaintiff izvolochiti, but the plaintiff beat uchnet petition to him on the estate of his estate or poslati police officer, and his estate or his estate to send a police officer and tell him the bailiff to bring to justice to Moscow with him together for parole, but as a police officer in Moscow, it will bring, and he was to inflict punishment for disobedience, that the Emperor would indicate a plaintiff to give him the court, and court order to inflict, to what happen and yes it is the plaintiff dopravit consume and red tape at grivne for the day without a trial, with that number, as leaning on his memories signed a week later, but by then the number as it is brought to Moscow, but it also enjoin dopravit nedelytsiku rides under the decree.