Алексей Михайлович (1649 год). Глава 20. Суд о холопах. (Ст. 111-119)

111. А будет кто до сего Государева указу имался укого за холопа, и приведчи того холопа в приказ, не искал па нем холопства многое время, и тем он в том холопе обвинен, и отдан тот его холоп тому, у кого он имался, и тому холопу и впредь быти в холопстве у того, кому он из приказу прежним Государе­вым указом отдан по тому, что он того холопа сам у себя потерял, что на нем холопства не искал многое время. А впредь с сего Государева Указу в холопьих делах ни кого без суда не винити.
112. А которые люди поимаются у кого за чьих холопей, и приведут тех холо­пей в приказ, а чьи те холопи, и те люди в те поры будут на Государеве службе в дальних городах в Сибири, или в Астрахани, или в иных городах, а кре­пости на тех приводных холопей те лю­ди, кто их в приказ приведет, скажут, с теми их Бояры в тех же городах, а холопства на тех приводных холопех без Бояр их те люди, которые тех хо­лопей изымают, искати не учнут, и та­ких приводных холопей до тех мест, как истцы их приедут из дальних городов, отдати тем людям, у которых за них поймаются, и велеть тем людям кому они будут отданы к приводу руку приложить А как тех холопей у них в приказ спросят, и им тех холопей велет поставить. А будет они тех людей держати у себя не похотят, и тех при­водных людей, до истцов их, дати на по­руки. А будет по них поруки не будет, и их отдати беречи приставом, а кормити их велеть у приставов тем людям, кто за них изымается и у кого за них изы­мается. А будет, тот, кто за них изы­мается и у кого изымается, кормите их не учнет них, велеть кормить приставом, а в пред за тех людей прокорм и пожелезное приставу велеть доправити на виноватом.
113. А кто помещик, или вотчинник во­змет служилую кабалу на своего крестья­нина, или на крестьянского сыииа, или на кре­стьянку свой, или па крестьянскую дочь дев­ку, и тот крестьянин, или крестьянской сын, или крестьянка, или крестьянская дочь, пожив у него в холопстве, от него сбе­жать, и в бегах дадут на себя кому другую кабалу иному кому, а прежний их боярин за них поимается, а ответчик учнет на него бить челом и уличати тем, что он кабалу взял на своего крестьянина, или на крестьянского сына, или на кресть­янку, или на крестьянскую дочь, и тем того человека учнет тот ответчик у него оттягивай, и похочет быти прав своей ка­балой, и таких беглых людей из холоп­ства отдать прежним их бояром во крестьянство. А что тот их прежней Боярин взял на них служилые кабалы, и ему за то, что Государь укажет, для того, что по Государеву указу ни кому на крестьян своих и на крестьянских детей кабал имати не велено.
114. А от кого побежит крепостной хо­лоп, и в бегах кому даст на себя слу­жилую кабалу, и дав ту кабалу, из бе­гов воротится к прежнему своему Боярину, и учнет у прежнего своего Боярина служити по его смерть, а по смерти прежняго своего Боярина бьет челом в холопи, и кабалу даст кому иному, мимо того, кому он наперед того кабалу на себя дал, бегаючи от прежнего своего Боярина, и тот холоп тому и крепок, кому он даст на себя кабалу по смерти перваго своего Бо­ярина. А что он наперед того дал на себя кабалу при первом своем Боярине в бегах, и та кабала не в кабалу по тому у что он ту кабалу дал на себя бегаючи от перваго своего Боярина воровством.
115. А от которого Боярина сбежит холоп, а от другого Боярина сбежит ра­ба вдова или девка, а оба они холоп и ра­ба кабальные, или старинные, или один ка­бальной, а другой старинкой, и бегаючи хо­лоп женится на той беглой рабе на вдове, или на девке, а после того за них остаются те люди, от кого они сбежать, и учнут бить челом один о холопе, а дру­гой о женке, или о девке, и им дати жеребий, и чей жеребий вымется, и ему дати тому, чей жеребей останется, за холопа или за рабу десять рублев, а холопа с рабой взять к себе, и служити у него тем лю­дем по крепости, а купленными людьми ему тех людей не называть.
116. А которые, тяглые люди учнут в Холопий приказ приносить житейские за­писи на детей своих, или на братью и племянников не тяглым всяких чинов людям, на урочные на многие годы, и на та­ких тяглых людей не тяглым людям жи­тейских записей на многия годы не записывать а записывать такие житейские записи только на пять лет, а больше пяти лет не записывать
117. Да в прошлом во 132-м году по­слан указ, блаженные памяти, Великого Го­сударя Царя и Великого Князя Михаила Феодоровича всея Руси в Сибирь, да в Астра­хань, Татар и Татарченков мужеского и женского полу всяким люден покупати, и даром ни у кого имати и крестите, и на Русь ни с кем высылати не велено. А ныне Государь Царь и Великий Князь Алексей Михайловиче всея Руси указал та­ких Татар и Татарченков в Астраха­ни и в Сибири покупати всяким люден но прежнему, опричь Воевод и всяких при­казных людей, которые Воеводы и, всякие приказные люди у Государевых дел бу­дут в Сибири и в Астрахани. И будет таких купленных Татар кто приведет к кабальной записке, или по купчей, или по данной, и тех купленных Татар за­писывай в книги в рожей и в приметы, и с книг давать тем людям, кто их к записке приведет, выписи за дьячьей рукой.
118. А будет кто в Астрахани и в Сибири Татар и Татарченков учнет у ко­го красти или отымати сильно, и тем лю­дем за то по сыску чинити жестокое нака­зание, и тех Татар и Татарченков, которых они украдут, или отымут силь­но, взяв, у них, будет они некрещены, отдати тем людям, у кого они их украдут или отымут. А будет они тех Татар и Татарченков крестят, и на них за тех Татар и за Татарченков доправити про­тив тамошния продажи большую цену, и отдати тем людям, у кого они тех Та­тар и Татарченков украдут, или оты­мут, а тем новокрещенным Татаром бы­ти у них.
119. А которые судные дела о холопех вершены по Государеу указу и по Бояр­ским приговором до сего уложенья во всех приказах, и тем делам и быти по тому, как те дела вершены, а впредь тех дел не всчинати и не переговаривать.


ENG:


Alexis (1649). Chapter 20. The Court of menials. (Art. 111-110)
111. And who is to this decree of the Sovereign imalsya ukogo a slave and a slave of privedchi in order not looking for it na slavery many times, and yet he is accused of slaves, and given that his slave to someone who he imalsya, and the slaves continue to be alone in bondage for the person to whom it is of the order of the former sovereign's decree given by the fact that he is a slave of himself in his lost, that slavery was not looking for it many times. And to continue with this Decree in Sovereign menials affairs or anyone without a trial does not blame.

112. And that people who have a poimayu whose slaves, serfs, and bring those to the Order, and those whose slaves, and those people in those days will be on state service in distant cities in Siberia or Astrakhan, or in other cities and fortresses on the serfs of the drive are the people who lead them in the order of, say, with those of their boyars in the same cities, and servility on the drive without holopeh Boyar of the people who seize those serfs, seeks not uchnut and serfs of the drive until places, as the plaintiffs to come from distant cities, otdati those people who get caught in them, and tell those people to whom they will be given to the drive to make a hand as of the serfs in the order they are asked, and they enjoin those serfs deliver. But will they keep people in their own not lust, and those people driving to the plaintiffs them Dachi on bail. And they will not be bailed, and they take care otdati bailiff, and enjoin them from kormiti bailiffs to those people who for them is removed, and for them who shall be deleted. And will he who seized for them and who is withdrawn, does not feed them uchnet them to order the bailiff to feed, and before the people for sustenance and to order the bailiff pozheleznoe dopraviti to blame.
113. And who is the landowner, or will take the manor to his servitors servitude of the peasant, or peasant syiia, or a peasant, or peasant's daughter, the girl pas, and the farmer or the peasant's son, or a farmer or a peasant's daughter, having lived with him in bondage, to escape from him, and will run over anyone other bondage to another who, as their former lord poimayu for them, and the defendant uchnet it hit my forehead and ulichati the fact that he took the bondage of the peasant, or peasant's son, or a peasant or a peasant's daughter, and so the person that the defendant uchnet he delayed, and be alone right pohochet its bondage, and these people escaped from slavery to pay their former boyars of the peasantry. And that one of their former Boyar took them servitors servitude, and for him that the Emperor will point to the fact that the sovereign's decree nor anyone on his peasants and peasant children cabal Imathia not ordered.
114. And from whom the land run slave and a fugitive who give themselves servitors servitude and debt bondage by giving the other of the races will come back to continue his Boyar, and uchnet from their former Boyar sluzhiti of his death and the death of his Boyarin prezhnyago brow beats in slaves, bondage and give someone else, by the person to whom he was ahead of bondage itself gave begayuchi from their former Boyar, and the slave that is strong, and to whom he gives himself in the bondage of his death pervago Boyarin. And he gave the order to advance themselves in their first bondage Boyar on the run, and that bondage is not in bondage to the fact that it is a bondage that has given itself begayuchi pervago of his Boyarin theft.
115. And from whom Boyarin run away slave, and run away from another Boyarin widow or maid servant, and they are both slave and slave onerous or old, or a bondage, and the other old-fashioned, and begayuchi slave marries a runaway slave, that the widow, or maid , and after that for them are the people from whom they escape, and brow beating uchnut one of the slaves, and the other on the little wife, or maid, and they cast lots Dachi and whose sweeping cast lots, and he was to Dachi, whose foal will for slave or servant, ten rubles, and the slave with the slave to take to himself, and he sluzhiti lyudem to the fortress, and bought by people he does not call those people.
116. And that, taxes uchnut people in order to bring Kholopov everyday writing to their children, or brothers and nephews are not burdened people of all ranks, on the appointed for many years, and these people are not burdened taxpaying people everyday records for many years not to write a record such mundane records for only five years and more than five years to record
117. But in the past in the 132-year sent a decree the blessed memory of the Great Sovereign Tsar and Grand Prince Michael Feodorovich All Russia in Siberia, in the Astrakhan Tatars and Tatarchenko male and female sex every lyuden buyers, and a gift from anyone, and baptize Imathia , and Russ anyone vysylati not ordered. And now the Sovereign Tsar and Grand Duke Alexei Mikhailovich of all Russia, and Tatar have such Tatarchenko in Astrakhan and Siberia buyers every lyuden but still OPRICH Governor and all clerks of people who are Governors, and all kinds of clerks people in sovereign affairs are in Siberia and the Astrakhan . And these will be bought by Tartars who will enslaving the note or bill of sale, or given, and those purchased Tatar wrote in the book in the face, and in signs, and to give books to people who will lead them to the note, write out a dyachey hand.
118. And who will be in Astrakhan and Siberia and Tartars Tatarchenko uchnet who steal or otymati strongly, and the lyudem for repairs on the inquest severe punishment, and those Tartars and Tatarchenko, which they steal, or otymut strongly, taking, they will They nekrescheny, otdati those people from whom they steal or otymut. And they will be of the Tatar and Tatarchenko baptized, and they are for those Tartars and for Tatarchenko dopraviti against the sale there the great price, and otdati those people who are of the Tatar and Tatarchenko stolen or otymut, and the newly-baptized Tatars to be alone with them.
119. A case of a ship holopeh pleted by Gosudareu decree and judgment to this Boyarsky of the code for all orders, and the business and be alone in how those things doeth well continue those cases did not vschinati and not talking.