Алексей Михайлович (1649 год). Глава 20. Суд о холопах. (Ст. 11-20)

11. А кто скажется, что он наперед того у кого служивал, да отпущен, а отпускные не положит, и его по тому же роспросить, для чего у него отпускные нет, и у кого он наперед того служил, и тот жив ли, и будет жив, и для че­го он его от себя отпустил, а отпуск­ные ему не дал, или тот, у кого он на­перед того служил, умер, и будет умер, и жена и дети после его осталися ли, и по чему он у него служил, по старинному ли холопс­тву, или по кабале, и будет по кабале, и где на него кабала взята, и для чего ему по смерти того прежнего его Боярина отпуск­ные не дано. Да будет тот холоп, у ко­го отпускные не будет, в роспросе ска­жет, что первой его Боярин, которой от­пустил, жив, а отпускные ему тот его Боярин не дал, ила него без отпускные никому кабалы не давать.
12. А будет такой холоп в роспросе скажет, что прежний его Боярин умер, а он служил у него по кабале, а где на него, и вь котором году кабала взята, про то он скажет имянно, и по тем его ре­чам досмотре в кабальных записных книгах, есть ли на него кабала в записке, да будет на него в холопьих записных книгах кабала записана, а про прежнего его Боярина сыщется допряма, что он умер, и спору отом холопе ни у кого, ни с кем не будет, и на него по кабальным книгам тому, кому он после первого своего Боярина бьет челом в холопство, дати ка­бала и без отпускные.
13. А будет того холопа первой Боярин и умер, а после его осталися дети, а на того холопа в кабальных записных кни­гах кабалы в записке не объявится, а дети первого его Боярина учнут об нем бить челом Государю по старинному, а не по кабальному холопству, и старинные крепости на него положат, и того холопа по старинному холопству и по старинным кре­постям отдати в холопство тем детям прежнего его Боярина, а кому он вновь бил челом в холопство, и тому отказати, и кабалы на него не давать.
14. А будет кто прикажет детям сво­им, или братве, или прикащиком, по смер­ти своей, кабальных своих людей отпус­тить на волю, и те дети его, или братья, или прикащики тех его людей на волю не отпу­стят и похотят их у себя удержать и тем людям, которых после умершего дети его или братья, или прикащики на волю не от­пустят, бить челом на них Государю, и о том подавать челобитные в Холопье при­казе, а из Холопья приказу судьям по тех людей, на которых те холопи уч­нут бить челом, посылати приставов и ве­лети их сыскивая ставити с теми челобит­чики с очей на очи и распрашивая, велеть тем холопам отпускные давать безо всякого задержания.
15. А будет кого судом Божиим не станет скорой смертию, а после его оста­нутся кабальные люди, а жена и дети, или братья того умершего тех кабальных лю­дей от себя отпустити не похотят и отпускных им не дадут, и те люди о том учнут на них бить челом Государю, и по тому их челобитью, сыскав про то до­пряма, что они у Боярина своего служили по кабальному, а не по старинному холоп­ству, и их того умершего боярина от жены и от детей нот братьи свободить, и дати им волю. И кому они учнут с воли битичелом в холопство, и тем людям на них дати кабалы, по сыску, и без отпуск­ных.
16. А будет которые вольные люди на Москве и в городах бьют челом кому в холопство добровольно, и бив челом, учнут у тех людей, кому они бьют челом в хо­лопство, жити безкабально месяц, или два, или три месяцы, а те люди, кому они бьют челом в холопство, приведут их в Холопий приказ, и учнут на них бить челом Государю, что они служат у них многое время, а служилых кабал на себя не да­дут, и чтоб на тех людей указал Госу­дарь дати им кабалы, а будет приводные люди кабал на себя дати не похотят, а жили они у тех людей меньше трех ме­сяц, и тех людей отпущати на волю, а слу­жилых кабал на них не давать по тому, что они жили у них безкабально немногое время. А будет сыщется, что жили больши трех месяцев, и на тех людей кабалы давать и по неволе, хотя они к ним идти в хо­лопы и не похотят.
17. А будет такие вольные люди, укого живучи в холопстве добровольно, без кре­пости, пойдут от них прочь с отказом, или без отказу, и те люди, от которых они пойдут, учнут на них искати сносов, хотя их тем у себя удержати, и им на тех людей, которые от них отойдут, в сносе суда не давать для того, на что он холопу верил, и у себя его держал без крепости. 

---

Образец отпускной, выданной из суда в объяснение того, что люди кабальные по смерти господ их наследниками должны быть увольняемы.
Января 26 дня, Боярину Князю Василью Ивановичу Шуйскому, да Дьяком Дмитрию Алябь­еву, да второму Поздееву, Петровской послужилец Ансина, Нечайко Труфанов подал че­лобитную, а сказал, служил де он Нечайко, по служивой кабале с докладу, с женой и с детьми у подьячаго у Петра Ансина, по его живот, и Петра де не стало до 108 году, а Петрова де жена Анна, после Петра его Нечайка не поит, не кормит, не оде­вает и не обувает, а морит их голодом, и от себя их не опутает. И Боярин Князь Василей Иванович Шуйской, да Дьяки Дмитрий Алябьев, да второй Поздеев велели приставу Леве Третьякову тое Петровскую жену, Ансина, вдову Анну, поставите перед собой с Нечайком с очей на очи. И тогож дни Боярину Князю Василью Ивановичу Шуйскому, да Дьяку Дмитрию Алябьеву, да второму Поздееву пристав Лева Третьяков сказал, что та Петровская жена Ансина, вдова Анна, лежит больна, а отпускные де в её место написати некому, и она де Анна, в отпускные место, выдала Нечайку с женой служилую кабалу, за Дьячьей за Дмитриевой приписью Алябьева, а в кабале пишет, се яз На­ум, прозвище Нечай Труфанов, с своей женой с Анной с Титовой дочерью, да с до­черью с девкой со вдовицей, заняли есмя у подьячаго поместные избы, у Петра Иванова сына Ансина денег три рубли, Московскую, от дни преподобного отца нашего Ксенофонта, до тогож дни, на год, а за рост нам у Государя своего у Петра во дворе служити по вся дни. А полягут деньги по сроце, и нам у Государя своего у Петра Ансина по тому ж, за рост служити по вся дни. А на то послуси Гаврило Артемьев. А кабалу писал Кирилко Иванов сын Тризлов. Лета 7106 Января 26. А на кабале подпись и припись Дьяка Дмитрия Алябьева, да послухова Гаврилкова рука. И Боярин Князь Василий Иванович Шуйской, да Дьяки Дмитрий Алябьев, да второй Поздеев, выслушав каба­лу, велели тое служилую кабалу, в отпускные место, записати в книги, а записав велели кабалу отдать Нечайку Труфанову. Дьяк второй Поздеев. И по приказу Боярина Князя Василья Иванова Шуйского, да Дьяков, Дмитрия Алябьева, да второго Поздеева, в отпускные место, служилая кабала записав в книги, отдана Петровскому послужильцу Ансина Нечайку Труфанову, а с Нечайка с женой, да с дочерью, по Госуда­реву Указу, с головы по три алтына пошлин, всего девять алтын взято.

18. А которой человек живет у кого безкабально, а грамоте он умеет, и уч­нет тот человек во всяких писмах пи­сатися холопом того человека, у кого он живет безкабально, а после того он у того человека жити не похочет, и отшед от него, даст кому иному служилую каба­лу, и тот человек крепок тому, кому он даст на себя кабалу. А будет тот, у ко­го он жил безкабально до тоя кабалы, учнет на него бить челом, и станет его уличати по грамоткам руки его, и ему отказать по тому, без кабалы держать не ве­лено. А что он в письмах писался холо­пом того человека, у кого он жил без­кабально, и тех писем таким людям в крепости не ставити.
19. А писати служилые кабалы площад­ным подьячим на одного человека в трех рублях, а больше и меньше не писати. А пошлин имать в Государеву казну с ру­бля по алтыну.
20. А давать служилые кабалы на холо­пей, которые будут в пятнадцать лет, а ко­торые будут меньше пятнатцати лет, и на тех служилых кабал не давать. А кто служилую кабалу оболживит и та кабала вершите по суду.


ENG:


Alexis (1649). Chapter 20. The Court of menials. (Art. 11-20)


11. And who says that he is ahead of who deserves, but let go, and do not put selling, and at the same rosprosit, for which he is not selling, and who he is ahead of serving, and he is still alive and will live and why he sent him away, but he did not give holiday pay, or one who has it in advance in order served, died and will die, and his wife and children after he was left there, and for which he had served on the Whether ancient slavery, or bondage, bondage will, and where it is taken bondage, and for which he for the death of his former Boyar holiday is not given. Let there be one slave, who would not be selling in rosprose say that his first Boyarin, which released alive, and his vacation he did not give his Boyar, silt, without selling it to anyone not to bondage.

12. And would such a slave to the rosprose says that his former Boyar died while he served with him in bondage, and where he was, and Bb, the bondage which is taken about what he will say imyanno, and for the inspection of his speeches in bondage phonebooks whether there is a cabal in the note, let him be on his menials notebooks bondage books written, but about his former Boyar syschetsya dopryama that he died, and the dispute Otomi slaves, no one, no one will be, and to him in bonded to the books, to whom he was the first of his brow beats Boyarin in bondage, bondage and Dachi no vacation.


13. And that will be the first slave Boyar and died, and after his children left, and on that slave in bondage bondage books, notebooks in the note does not appear, and the children of his first Boyarin uchnut about him beating my forehead on the old Emperor, not bonded servitude, and ancient fortress on a put, and the slave bondage of old and ancient fortresses otdati in slavery the children of his former Boyar, and to whom he was once again struck in the forehead of slavery, and to unsubscribe, and bondage to him not to.


14. And who will order the children of his own, or brothers, or Chamberlain, on his death, enslaving their own people let go at will, and those are his children, or brothers, or Chamberlain of the people on it will not be released, and the lusts of their host, and keep those people , after which the children of his deceased brothers, or, Chamberlain, or the will not be released, brow beat them the Emperor, and how to file petitions in order serf and serf of the order of the judges of those people who are slaves uchnut beaten brow, posylati bailiffs and tell them syskivaya staviti with the petitioner with the eyes on the eyes and rasprashivaya, to order the serfs to give a holiday without any apprehension.


15. And who will be the judgment of God will not die soon, and after his stay enslaving people, but his wife and children, or brothers of the deceased people from the bondage of the self otpustiti not lust, and selling them will not give, and those people that beat them uchnut petition Sovereign, and to petition them, about what dopryama find that they have served their Boyarin bonded to, and not according to the old slavery, and that the deceased nobleman from his wife and children to take notes of freedom, and they will Dachi. And with whom they will uchnut bitichelom in slavery, and the people they Dachi bondage, for investigation, and no vacation.


16. And that will free people to the cities of Moscow and brow beat anyone into slavery voluntarily, and b and c brow, uchnut those people, whom they beat in the forehead of slavery, zhiti bezkabalno month or two, or three months, and those people whom they brow beaten into slavery, will lead them in the order Kholopov, and they beat uchnut petition the Emperor, that they serve them much time, and servitors cabal itself will not give, and so that those people have sovereign Dachi their bondage, and will drive people Dachi cabal itself is not lust, and they lived in those less than three people per month, and those people otpuschati at will, and servitors cabal they were not given by the fact that they lived their bezkabalno little time. And will syschetsya that lived more than three months, and for those people to give bondage and captivity, although they are for them to keep slaves, and not lust.


17. And these will free people, ukogo tenacious in slavery voluntarily, without the fortress, go away from them with failure, with or without failure, and those people from whom they go, they uchnut seeks demolition, although their order at will keep, and they for those who depart from them, in the demolition of the court not to order what he believed slaves, and he kept himself free of the fortress.


--- The sample temper, issued from the court to explain what people enslaving the death of Messrs. their heirs should be uvolnyaemy. January 26 date, Boyar Prince Vasily Ivanovich Shuisky, but Dmitri Alyabiev clerk, but the second Pozdeeva, Peter posluzhilets Ansina, filed a petition Nechayko Trufanov, but said he had served as a de Nechayko, in bondage to the report of the soldier, with his wife and children have a podyachago Ansina Peter, in his stomach, and Peter did not become de year to 108, while Petrova de wife Anna, after Peter Nechayka it is not water them, not feed, clothe and no shoes, and Morita their hunger, and away they are not entangled. And Boyar Prince Vasili Ivanovich Shuya, but Dmitry Alyabyev clerk, but was told the bailiff second Pozdeev Tretyakov Toe Peter Lowe's wife, Ansina, the widow Anna, put in front of a Nechaykom from the eyes to eyes. And togozh days Boyar Prince Vasili Ivanovich Shumsky, Dmitry Alyabiev da pudding, but the second police officer Pozdeeva Lev Tretyakov said that Peter's wife Ansina, a widow, Anna, is sick, and holiday in its place de napisati no one, and it is de Ana, in the holiday place, with his wife has given Nechayku servitors servitude for a Dyachey ascribed Alyabiev Dmitrieva, and in bondage writes se lang Nahum, nicknamed Nechai Trufanov, with his wife Anna Titova with her ​​daughter, but her daughter with a girl with a widow, took a esmya podyachago Local house, the son of Peter Ivanov Ansina money three rubles, Moscow, from the days of our father St. Xenophon to togozh days a year, and for the growth we have with the Emperor of Peter in the courtyard of the whole sluzhiti days. A polyagut srotse money on, and we have the Emperor of Peter by the fact Ansina Well, for the growth of the whole sluzhiti days. And the fact poslusi Gavrilo Artemyev. A bondage wrote Kirilko Trizlov Ivanov's son. Summer of 26 January 7106. A signature on the bondage and solder Sexton Dmitry Alyabiev, yes posluhova Gavrilkova hand. And Boyar Prince Vasily Shuya, but Dmitry Alyabyev clerk, but the second Pozdeev, after listening to bondage, bondage ordered Toe servitors, in vacation place, zapisati in books and writing were ordered to pay Nechayku Trufanova bondage. The clerk Pozdeev second. And on the orders of Prince Vasili Ivanov Boyarin Shumsky, yes Dyakov, Dmitry Alyabiev, but second Pozdeeva in vacation place, servitors servitude in writing the book, given to the Petrovsky posluzhiltsu Ansina Nechayku Trufanova and Nechayka with his wife, but her daughter, according to the sovereign's decree, from the head of three altyn fees only nine pennies taken.

18. And which man lives who bezkabalno, and he knows how to read and write, and uchnet man in any pisma Writers slave of the man with whom he lives bezkabalno, and after he had that person not zhiti pohochet and otshed from him, who would otherwise servitors servitude, and the strong man to whom he gives himself in bondage. And be the one with whom he lived until bezkabalno toy bondage uchnet brow beat him and become his ulichati gramotkam on his hands, and he was denied by the fact, without the bondage is not commanded to keep. And it was written in letters to a slave of the man with whom he lived bezkabalno, and those letters to such people in the fort did not staviti.

19. A Writers servitors servitude areal assistant clerks for one person in three rubles, and more or less do not Writers. And hath duties in the sovereign's treasury with the ruble hit the jackpot.

20. And give the servitors servitude for slaves, who will be in fifteen years, and that will be less pyatnattsati years, and those servicemen cabal does not give. Who servitors servitude bondage and she obolzhivit Bring on the court.