Алексей Михайлович (1649 год). Глава 20. Суд о холопах. (Ст. 41-50)

41. А которые всяких чинов люди в голодное, или в иное в какое время, не хо­тя холопей своих кормить, сошлют их с двора, а отпускных им не дадут, и крепостей не выдадут, а велят им корми­лся собой, проча их впредь себе, и за тем тех их людей во двор иные никто не при­мет, что у них отпускных нет, и в том на них от тех их холопей чело­битье будет, и по тому холопью челобитью из приказу Холопья суда судьям посыла­ти потех их Бояр, которые их с дво­ров сошлют, и тех их Бояр роспрашивать, прямо ли они их с дворов от себя сослали. Да будет те их Бояре в роспросе скажет, что они тех своих лю­дей с дворов от себя отпустили, и впредь им до тех холопей дела нет, и им к тем своим распросным речам велети ру­ки приложить А которые грамоте не уме­ют, и они бы в свое место к тем своим роспросным речам велели руки приложите кому они верят. А которые к тем роспросным речам руки прикладывать не учнут упрямством своим, и им к тем роспросным речам велеть руки приложити по неволе. Да как они к роспросным ре­чам руки приложат, и в Холопье приказе тех их холопей записав в книги, дати им воля, и отпускные им дати на Холопья приказу и кому они с воли бьют челом в холопство, тому они и холопи, а не роспрашивая про таких холопей тех людей, на кого те холопи учнут бить челом, воли им не давать.
42. А будет про тех холопей Бояре их, на которых учнут бить челом, скажут, что на них те их холопи бьют челом ложно, а они их с двора от себя не ссы­лали, и тех холопей отдати тем их Боя­ром, и приказать тем их Бояром, чтобы они их в голодное время кормили, а го­лодом не морили, и за то что они на них бигли челом, дурна над ними никакого не учинили.
43. А будет кто в голодное время сам себя с женой, или сына, или дочь отдаст кому в работу за прокорм, и записи на себя в том даст, или в записи напишет на себя и на детей своих заемные деньги, и по той записи жити им у того, кому они в работу дадутся до тех мест, пока­мест они окупятся, или отработаются. А за работу того долгу зачитатиим по указу, как о том писано выше сего.
44. А которые люди учнут укого жити во дворех по записям, а в записи написа­но будет имя того одного, кому запись будет дана, а жити им у них по их живот или урочные лета, а не доживут урочных лет, и на них взять по записи заряд. А жен и детей тех, кому они на себя такие записи дадут, в тех запи­сях будет не написано, и они по таким записям женам и детем тех, кому они такие записи на себя дадут, не крепки, и жити им по тем записям у тех людей, кому они те записи на себя дадут, по их живот, а по смерти их, женах их и де­тем до них дела нет.
45. А кто отец или мати отдаст кому в работу сына или дочь на урочные лета, и по тех своих детех ручаются, и да­дут на себя записи за руками в том, что тем их детем от тех людей, кому они их отдадут, не сбежати, и никакого дур­на не учинить, и в Холопье приказе те за­писи в книгах будут записаны, или кто по ком в таком дворовом житье ручает­ся сторонний человек, а те люди, по ком они ручаются, не дожив урочных лет, от тех людей, кому они во двор будут даны, сбежать, а после того те люди, от кого они сбежать, их сыщут и к себе возмут, а на порутчиках их учнут по записям искати заряду или сносу, а по­рутчики скажут, что те беглые люди от них ничего не снесли, а сыскати будет про то некем, и им в сносе с порутчи­ки учинить вера, крестное целование. А за­ряду по записи на тех порутчиках пра­вить не велеть, а велеть тем людям, по ком они ручались, у тех людей, кому они отданы в работу, доживать по записям урочные годы. А которые жилые записи в Холопье приказе в книгах будут не записаны, и по тем записям истцом отка­зывать.
46. А которые люди учнут искать на ком по записям, а в тех записях написано, что они тех людей скупили в долгех с правежу, а тем людям жити у них, и у детей их во дворе служити и женится, и женясь по тому же служити во дворе, а сколько лет служить, того будет в за­писи не написано, и тех людей по таким записям отдавать во двор тем людям, кому они на себя такие жилые записи дали, по тому, что он тое запись дал на себя из воли.
47. А кто на холопа возмет кабалу отец с сыном, или брат с братом, или дядя с племянником вместе, и учнут на тех людех по тем кабалам холопства искати, и тем истцом по таким каба­лам отказывай, и таких людей, на кого они такие кабалы в суде положат, от них свободити на волю по тому, что по Государеву указу велено всем людям слу­жилые кабалы имати порознь, а дву чело­век вместе отцу с сыном, и брату с братом и дяде с племянником на одного холопа кабал имати не велено.
48. А будет у кого на холопей такие служилые кабалы взяты до сего Государева указу, и им те кабалы просити и холо­пей приводити на Москве в Холопей при­каз, а в городах к Воеводам и к Приказным людям и к Губным старос­там в Съезжие избы, и на тех холопей имати новые кабалы по сему Государеву указу а старые кабалы у них взять в приказ, а воли по тем старым кабалам тем их холопам не давать.
49. А кто на ком учнет искати бег­лых людей, а ответчик в тех людех запрется, и скажет, что у него тех людей нет, и в тех людех тот ответчик отцелуется, а после того те люди обявятся у него, а истец тех своих людей у не­го вымет, и таким ответчиком зато, что он накриве крест поцеловал, чинити указ против того, как написано в суде о кре­стьянех выше сего.
50. А будет который ответчик про чу­жого холопа в ответе скалит, что у не­го тот чужой холоп был, да обелил до истцова челобитья, и живет он в ином городе, и тому ответчику того чу­жого беглого холопа велеть сыскивать, и для сыску дати ему поверстной срок па указу. Да как он того чужаго холопа сыщет и ему поставки его в Холопье приказе, а из Холопья приказу того холо­па отдати тому, у кого на него крепость будет старее.


ENG:


Alexis (1649). Chapter 20. The Court of menials. (Art. 41-50)

41. And that all ranks of people in hunger, or else what time, not even their serfs to feed, be deported them to the yard and selling them will not give, and will not give the fortresses, and are told they fed themselves off of their own future, and for to those of other people in the yard no one will take that vacation they have not, and in them from those of their petition to be serfs, and slaves to the petition of the judges of the court order Kholopov posylati funs of Boyar, who with their courtyards be deported, and those of Boyar rosprashivat directly whether they are with their yards from him exiled. Let there be those of their boyars in rosprose say that they are those people with their yards away from you let go, and they continue until the case is not serfs, and they are to those of their speeches rasprosnym enjoin a hand to make that do not know how to read and write, and they would be in their place to those of their speeches were told rosprosnym hands attach to whom they trust. And to those who rosprosnym speeches do not put your hands uchnut his stubbornness, and his speeches to the rosprosnym enjoin prilozhiti hands of captivity. Yes they are in the hands of rosprosnym speeches will make, and Kholopov order of the serfs of their writing in the book, they will Dachi and selling them at Dachi Kholopov orders and to whom they will hit in the forehead of slavery, that they were slaves, not of rosprashivaya serfs of those people who are slaves to beat uchnut brow, they will not give.
42. And will those of their serfs Boyars, which uchnut brow beaten, they will say that they are the slaves of their false brow beaten, and they with their court of ourselves not exiled, and those of their serfs otdati by the boyars, and order them by the boyars, them to them in times of famine fed, and hunger is not starved, and for what they are beagles brow, no ugly on them is not perpetrated.
43. And who will be in times of famine himself and his wife, or son, or daughter who will return to work for sustenance, and the recording itself is willing, or write to write for themselves and their children to borrow money, and for the record they zhiti for the person to whom they give work to those places, they will be repaid for the time being, or spent. And for the work of the debt zachitatiim by decree, as is written above this.
44. And that people uchnut ukogo zhiti dvoreh in the record and the record will be written the name of the one who will be given a record, but they zhiti them on their stomach or untimely summer, and will not survive years time limit, and they take account of the charge . And the wives and children of those whom they accept such records will, in those records will not be written, and they are such records detem wives and those whom they are writing to give themselves, not strong, and zhiti them on the records of those people to whom they are writing to give themselves, in their belly, and the death of them, their wives and detem to them do not care.
45. And who is the father or mother who will give to the work of a son or daughter in the summer, untimely, and those of his deteh warrant, and give themselves recording for hands that so they detem from those people to whom they will give them not sbezhati and no ugly not to inflict, and Kholopov order the records in the books will be written, or who, for whom in a yard habitation warrants sided man, and those people for whom they vouch, not having lived years time limit from the people to whom they are in the yard will be given, to escape, and after those people from whom they escape, they syschut and to themselves outraged, and on their porutchikah uchnut seeks the records or the demolition charge and porutchiki say that those people escaped from them nothing was demolished, and syskati will be about the fact there is nobody, and demolish them to inflict porutchiki faith, kissing the cross. A charge for recording on the rule does not enjoin porutchikah, and enjoin the people to whom they vouched, for those people to whom they are given a job, live out the records of the appointed years. A dwelling which entries in the books Kholopov order will not be recorded, and for the record to deny the plaintiff.
46. And that people uchnut look at the records room, and in those records is written, that they bought at those people with dolgeh pravezhu, and those people zhiti them, and their children in the yard sluzhiti and marry, marrying, and the same in sluzhiti yard, and how many years to serve, that will be in the record is not written, and those people on those records into the yard to give the people to whom they are living in a recording provided by the fact that he gave Toe account of the will itself.
47. And who will take the bondage slave father and son, or brother to brother, or uncle and nephew together and uchnut lyudeh on the bondage of slavery in those seeks, and the plaintiff in such bondage, refuse, and those people on whom they are in bondage court put, they are svoboditi at will by the fact that the sovereign's decree ordered all people of bondage servitors Imathia apart, and two people together father and son, brother and brother and uncle to his nephew on a slave cabal Imathia not ordered.
48. And who will be on the serfs are servitors servitude taken to this order of the Sovereign, and they are bondage and slaves prositi privoditi serfs to Moscow in order, and in the cities to the governor and to the people and Prikaznye Labial elders in the house I will go, and those serfs Imathia new bondage according to this decree of the Czar and the old bondage they have taken in order, and will, according to the old bondage to their serfs did not give.
49. Who on whom uchnet seeks fugitive people, and the defendant in the lyudeh ban, and says that he has people there, and those that the defendant lyudeh ottseluetsya, and after those people obyavyatsya he and the plaintiff of those of his people he shedding, and thus the defendant but that he kissed the cross nakrive, repairing the decree against that, as written in the court of krestyaneh higher than this.
50. A defendant who is a slave of another in response to the rock, he had someone else's slave he was, so to whiten isttsova petition, and he lives in another city, and the defendant that another fugitive slave syskivat enjoin, and his inquest Dachi poverstnoy term pa decree. But as he chuzhago syschet slave and he supplies it to the serf order, and orders of the serf to serf otdati for those who have it will be older than the fortress.