51. А которые ответчики в беглых в чужих холопах не
запрутся же, а скажут, что от них те люди сбежали же, а где они живут,
того не ведают, и тем людям тех беглых людей сыскивать же, а сроку
давать им в первые на два месяца, а в другой после дву месяцов на
четыре месяца, а будет в полгода не сыщет, ним дати третей срок другую
полгода, А давать такие большие сроки тем ответчиком, которые скажут
беглых людей в дальних городах. А будет кто и во все в три сроки беглых
людей не поставит, и на них взять деньгами по Государеву указу за
всякого человека по пятидесяти рублев и отдати истцу. А будет ответчик
того человека сыщет, и того человека отдати истцу, а деньги пятдесят
рублев взяв у истца, отдати ответа чину.
52. А которые люди учнут у себя холопей держати по отцовским кабалам, а отцы их померли, и тех отцовских людей от них отпущати на волю, а с воли те люди кому дадут на себя служилые кабалы, тому они будут и холопы.
53. А кто старинного своего холопа или рабу отпустит на волю при себе, или по смерти его, таких старинных холопей по его приказу отпустят прикащики его, и впредь до тех людей детем его и братии и племянником дела нет.
54. А кто у кого за холопа поимается и приведет того холопа к роспросу в Холопий приказ, и после роспросу на того холопа подаст челобитную о суде, а тот у кого он за того холопа поимается, учнет говорит, что он тому холопу в ответе не верит, и учнет в том холопе сам отвечать, и ему в том дати на волю, а холопу у суда быти же. А будет тот ответчик скажет, что холоп сам за себя отвечает, и против истцовы исковой челобитной велети холопу отвечати и с суда, прав ли или виноват будет, верить холопу, что ни станет в суде, говорить.
55. А которые люди к кому приставя в беглых людех и в сносе подписав челобитную, или приставную память, де станут искать неделю, или ответчики дав по себе поруку к суду да не учнут отвечати неделю же, и тем истцом или ответчиком указ чинити по тому же, как о том писано выше сего в судной статье.
56. А которые всяких чинов люди станут искать на холопех холопства, а кабалу положит на того холода 120-го году и дьячьей рукой и за подьячих справкой, хотя тех кабал и книг нет, или будет которые кабалы у кого взяты на холопей и старее того, а те кабалы за дьячьими же руками и за подьяческими справками, а книг на те кабалы нет же, и тем кабалам верить, и людей по тем Кабалам у на чье имя те кабалы писаны отдавать потому, что те кабалы писаны до тех мест, как на Московском государстве учинился блаженная памяти Великий Государь Царь и Великий Князь Михайло Феодорович всея Руси.
57. А которые люди учнут на ком искать беглых людей, а сносу в те поры искать не учнет, а в исковой челобитной напишет, что он сносу учнет впредь искати доискався холопства, и таким истцом после того в сносе суда не давать.
58. А которые люди будучи в городах по воеводствам и по приказом, возмут на кого служилые кабалы в тех же городех, и те кабалы не в кабалы, потому, что Воеводам и приказным людям, будучи в городах, ни на кого служилых кабал и никаких крепостей имати не велено.
59. А будет кто на ком ищет холопства, и после суда тех спорных холопей давать на поруки с записьми мимо истца и ответчика. А будет по ком поруки не будет, и тех холопей до вершения
судного дела держати Приставу.
---
Образец увольнения чрез душеприкащиков.
7108. Марта 27. Перед дьяком перед Дмитрием Алябьерым положил к записке Спасской Футыня монастыря служка Мосейко Дмитриев отпускную, а в отпускной пишет память Спаса Футыня монастыря Игумена Трифона, отпустил есми и благословил, по приказу и по из устной и черной памяти сына своего духовного Семена Горяйнова, во иноцех Сергия, человека его Михайла, да жену его Наталью, да дочь его Иринью на слободу, на все четыре стороны, в Государеве Царя и Великого Князя Бориса Феодоровича всея Русии Самодержца державе, где ему любо жить. А нет дела Семена Горяйнова, во иноцех Сергия, его роду и племяни до того Михайла и его жены Натальи, и дочери его Ириньи, и впредь что у него будут дети. Память отпускную писал, по приказу отца нашего Государя Игумена Трифона Опасного Футыня монастыря, слушка Мосеец Дмитриев, а у сей отпускной памяти рука отца нашего Игумена Трифона. Лета 7108 Марта в 26 день. А в роспросе слушка Мосейко Дмитриев, став, сказал, что он Игумен Трифон тех Семена Горяйнова крепостных людей Мигалку с женой и с дочерью отпущает на волю, на все четыре стороны, по изустной и по черной памяти сына своего духовного, и отпускную ему дал, и вперед до тех людей дела нет его Семенову роду и племени, и у отпускной его Игумена Трифона рука. И по Государеву указу с той отпускной на крепостном человеке на Михалке, и с его жены с Натальине, и с дочери его Ириньице сей трей голов по один девять алтын взято. А отпускная отдана Михалке Кузмину.
60. А которой Боярской человек, или раба, которому истцу или ответчику крепчае, и по суду доведется отдати мужа, а тот будет холоп женат, отдати с ним и жена. А будет доведется отдати кому по крепости жену, а у нея есть муж, отдати за женкой и мужа да с них же взять головные пошлины.
ENG:
Alexis (1649). Chapter 20. The Court of menials. (Art. 51-60)
51. And that the defendants in a fugitive in foreign menials is not locked up, and tell them that the people had fled the same, and where they live, what they do not know, and the people of the same runaway syskivat people and give them a deadline for the first two months and the other after two months at four months and six months will not syschet, it Dachi third period another six months, to give such a great time by the defendant, who escaped told the people in distant cities. And who will be and at all three time people do not put the fugitives, and they take the money to the sovereign's decree for any man to fifty rubles, and otdati plaintiff. A defendant is the person syschet, and the man otdati plaintiff, and the money pyatdesyat rubles taking the plaintiff, otdati answer rank.
52. And that people in their own serfs uchnut to keep his father's bondage, and their fathers have died, and those people from their father's otpuschati at will, and with the will of the people who give themselves servitors servitude, and that they will be slaves.
53. And who is his old servant, or slave set free with him, or his death, these ancient serfs at his command, Chamberlain released him, and until the people detem his brothers and nephews, and do not care.
54. Who's who in poimayu slave and slave to the will of rosprosu Kholopov in order, and after that to rosprosu slave submits a petition to the court, and the one from whom he is in fact a slave poimayu, uchnet says he's in response to the slaves did not believe and uchnet in slaves himself to answer, and it is the will of Dachi, and slaves, the court also be alone. And he will tell the defendant that the bondsman is responsible for himself, and against the petition to enjoin the limitation isttsovy slaves and respond with the court, whether right or wrong will be slaves to believe that neither will be in court to speak.
55. And that people to whom the police officer in the fugitive lyudeh and demolition of signing a petition, or auxiliary memory de week will seek, or giving the defendants on their own bail to the court but not uchnut respond with the same week, and the plaintiff or the defendant a decree for the same repairs, both of the above was written in a vessel of this article.
56. And that all ranks of people will look at the holopeh slavery and bondage put in the cold of the 120th, and dyachey hand and clerks for help, even though those books, and there is no cabal, or will that bondage who have taken on the serfs, and that older and those in bondage dyachimi own hands and for Podyacheskaya references, and books are the same no bondage, bondage, and so believe, and people in bondage to those in whose name they are written to give bondage because they are written to the bondage of those places, as in Moscow State committed the blessed memory of the Great Sovereign Tsar and Grand Prince Michael Feodorovich All Russia.
57. And that people on whom to seek uchnut fugitive people, and demolition in those days did not look uchnet, and write a petition to the limitation that it seeks to continue demolition uchnet doiskavsya slavery, and thus the plaintiff after the demolition of the court not to give.
58. And being that people in the cities of voivodships and order, who are outraged at the servitors servitude in the same gorodeh, and the bondage is not bondage, because the governor and clerks of the people, being in cities, anyone servicemen cabal and no fortresses Imathia not ordered.
59. And who will be in the room looking for bondage, and after the trial of the controversial serfs to give bail to zapismi by the plaintiff and defendant. And for whom bail is not, and those serfs to the completion
of the case judgment holding the bailiff.
--- Sample dusheprikaschikov through layoffs. 7108. March 27. Before the clerk to put Dmitri Alyaberym to note Saviour Monastery Futynya servant Moseyko Dmitriev, selling, and selling writes the memory of the Saviour Monastery Abbot Tryphon Futynya, let esmi and blessed, by the order and of the oral and the black memory of his son, the spiritual seeds Goryaynova, Sergius in inotseh , a man of his Michael, but his wife, Natalia, but his daughter Irina at village, on all four sides, the Sovereign Tsar and Grand Duke Boris Feodorovich Rusii Autocrat of All Power, where he was a pleasure to live. And no matter Goryaynova seeds, in inotseh Sergius, his family and plemyani before Mikhail and his wife, Natalia, and his daughter Irina, and further that he will have children. Memory selling writing, by order of our father the Tsar Abbot Tryphon Dangerous Futynya monastery slushka Moseets Dmitriev, while still selling the memory of our father's hand Abbot Tryphon. The summer of 7108 in the March 26 date. And rosprose slushka Moseyko Dmitriev, stood, and said that he was Abbot Tryphon those seeds Goryaynova serfs flasher with my wife and daughter otpuschaet free, on all four sides, by word of mouth and the black memory of his son, spiritual, and gave him a buyout, and forth until people do not care about his family and tribe, Semenov, and selling his Abbot Tryphon hand. And the sovereign's decree with the holiday on the serf to Michalko, and his wife with Natalin, and his daughters, head Irenetsa this tray of nine hit the jackpot one is taken. And given the selling Michalka Kuzmin.
60. And that Boyar people, or servant, to whom the plaintiff or the defendant was intense, and the court otdati happen to her husband, who is married serf, otdati with him and his wife. And will happen to anyone at the fortress otdati wife, while the ney has a husband, otdati a little wife and husband to let them take the same head-tax.
52. А которые люди учнут у себя холопей держати по отцовским кабалам, а отцы их померли, и тех отцовских людей от них отпущати на волю, а с воли те люди кому дадут на себя служилые кабалы, тому они будут и холопы.
53. А кто старинного своего холопа или рабу отпустит на волю при себе, или по смерти его, таких старинных холопей по его приказу отпустят прикащики его, и впредь до тех людей детем его и братии и племянником дела нет.
54. А кто у кого за холопа поимается и приведет того холопа к роспросу в Холопий приказ, и после роспросу на того холопа подаст челобитную о суде, а тот у кого он за того холопа поимается, учнет говорит, что он тому холопу в ответе не верит, и учнет в том холопе сам отвечать, и ему в том дати на волю, а холопу у суда быти же. А будет тот ответчик скажет, что холоп сам за себя отвечает, и против истцовы исковой челобитной велети холопу отвечати и с суда, прав ли или виноват будет, верить холопу, что ни станет в суде, говорить.
55. А которые люди к кому приставя в беглых людех и в сносе подписав челобитную, или приставную память, де станут искать неделю, или ответчики дав по себе поруку к суду да не учнут отвечати неделю же, и тем истцом или ответчиком указ чинити по тому же, как о том писано выше сего в судной статье.
56. А которые всяких чинов люди станут искать на холопех холопства, а кабалу положит на того холода 120-го году и дьячьей рукой и за подьячих справкой, хотя тех кабал и книг нет, или будет которые кабалы у кого взяты на холопей и старее того, а те кабалы за дьячьими же руками и за подьяческими справками, а книг на те кабалы нет же, и тем кабалам верить, и людей по тем Кабалам у на чье имя те кабалы писаны отдавать потому, что те кабалы писаны до тех мест, как на Московском государстве учинился блаженная памяти Великий Государь Царь и Великий Князь Михайло Феодорович всея Руси.
57. А которые люди учнут на ком искать беглых людей, а сносу в те поры искать не учнет, а в исковой челобитной напишет, что он сносу учнет впредь искати доискався холопства, и таким истцом после того в сносе суда не давать.
58. А которые люди будучи в городах по воеводствам и по приказом, возмут на кого служилые кабалы в тех же городех, и те кабалы не в кабалы, потому, что Воеводам и приказным людям, будучи в городах, ни на кого служилых кабал и никаких крепостей имати не велено.
59. А будет кто на ком ищет холопства, и после суда тех спорных холопей давать на поруки с записьми мимо истца и ответчика. А будет по ком поруки не будет, и тех холопей до вершения
судного дела держати Приставу.
---
Образец увольнения чрез душеприкащиков.
7108. Марта 27. Перед дьяком перед Дмитрием Алябьерым положил к записке Спасской Футыня монастыря служка Мосейко Дмитриев отпускную, а в отпускной пишет память Спаса Футыня монастыря Игумена Трифона, отпустил есми и благословил, по приказу и по из устной и черной памяти сына своего духовного Семена Горяйнова, во иноцех Сергия, человека его Михайла, да жену его Наталью, да дочь его Иринью на слободу, на все четыре стороны, в Государеве Царя и Великого Князя Бориса Феодоровича всея Русии Самодержца державе, где ему любо жить. А нет дела Семена Горяйнова, во иноцех Сергия, его роду и племяни до того Михайла и его жены Натальи, и дочери его Ириньи, и впредь что у него будут дети. Память отпускную писал, по приказу отца нашего Государя Игумена Трифона Опасного Футыня монастыря, слушка Мосеец Дмитриев, а у сей отпускной памяти рука отца нашего Игумена Трифона. Лета 7108 Марта в 26 день. А в роспросе слушка Мосейко Дмитриев, став, сказал, что он Игумен Трифон тех Семена Горяйнова крепостных людей Мигалку с женой и с дочерью отпущает на волю, на все четыре стороны, по изустной и по черной памяти сына своего духовного, и отпускную ему дал, и вперед до тех людей дела нет его Семенову роду и племени, и у отпускной его Игумена Трифона рука. И по Государеву указу с той отпускной на крепостном человеке на Михалке, и с его жены с Натальине, и с дочери его Ириньице сей трей голов по один девять алтын взято. А отпускная отдана Михалке Кузмину.
60. А которой Боярской человек, или раба, которому истцу или ответчику крепчае, и по суду доведется отдати мужа, а тот будет холоп женат, отдати с ним и жена. А будет доведется отдати кому по крепости жену, а у нея есть муж, отдати за женкой и мужа да с них же взять головные пошлины.
ENG:
Alexis (1649). Chapter 20. The Court of menials. (Art. 51-60)
51. And that the defendants in a fugitive in foreign menials is not locked up, and tell them that the people had fled the same, and where they live, what they do not know, and the people of the same runaway syskivat people and give them a deadline for the first two months and the other after two months at four months and six months will not syschet, it Dachi third period another six months, to give such a great time by the defendant, who escaped told the people in distant cities. And who will be and at all three time people do not put the fugitives, and they take the money to the sovereign's decree for any man to fifty rubles, and otdati plaintiff. A defendant is the person syschet, and the man otdati plaintiff, and the money pyatdesyat rubles taking the plaintiff, otdati answer rank.
52. And that people in their own serfs uchnut to keep his father's bondage, and their fathers have died, and those people from their father's otpuschati at will, and with the will of the people who give themselves servitors servitude, and that they will be slaves.
53. And who is his old servant, or slave set free with him, or his death, these ancient serfs at his command, Chamberlain released him, and until the people detem his brothers and nephews, and do not care.
54. Who's who in poimayu slave and slave to the will of rosprosu Kholopov in order, and after that to rosprosu slave submits a petition to the court, and the one from whom he is in fact a slave poimayu, uchnet says he's in response to the slaves did not believe and uchnet in slaves himself to answer, and it is the will of Dachi, and slaves, the court also be alone. And he will tell the defendant that the bondsman is responsible for himself, and against the petition to enjoin the limitation isttsovy slaves and respond with the court, whether right or wrong will be slaves to believe that neither will be in court to speak.
55. And that people to whom the police officer in the fugitive lyudeh and demolition of signing a petition, or auxiliary memory de week will seek, or giving the defendants on their own bail to the court but not uchnut respond with the same week, and the plaintiff or the defendant a decree for the same repairs, both of the above was written in a vessel of this article.
56. And that all ranks of people will look at the holopeh slavery and bondage put in the cold of the 120th, and dyachey hand and clerks for help, even though those books, and there is no cabal, or will that bondage who have taken on the serfs, and that older and those in bondage dyachimi own hands and for Podyacheskaya references, and books are the same no bondage, bondage, and so believe, and people in bondage to those in whose name they are written to give bondage because they are written to the bondage of those places, as in Moscow State committed the blessed memory of the Great Sovereign Tsar and Grand Prince Michael Feodorovich All Russia.
57. And that people on whom to seek uchnut fugitive people, and demolition in those days did not look uchnet, and write a petition to the limitation that it seeks to continue demolition uchnet doiskavsya slavery, and thus the plaintiff after the demolition of the court not to give.
58. And being that people in the cities of voivodships and order, who are outraged at the servitors servitude in the same gorodeh, and the bondage is not bondage, because the governor and clerks of the people, being in cities, anyone servicemen cabal and no fortresses Imathia not ordered.
59. And who will be in the room looking for bondage, and after the trial of the controversial serfs to give bail to zapismi by the plaintiff and defendant. And for whom bail is not, and those serfs to the completion
of the case judgment holding the bailiff.
--- Sample dusheprikaschikov through layoffs. 7108. March 27. Before the clerk to put Dmitri Alyaberym to note Saviour Monastery Futynya servant Moseyko Dmitriev, selling, and selling writes the memory of the Saviour Monastery Abbot Tryphon Futynya, let esmi and blessed, by the order and of the oral and the black memory of his son, the spiritual seeds Goryaynova, Sergius in inotseh , a man of his Michael, but his wife, Natalia, but his daughter Irina at village, on all four sides, the Sovereign Tsar and Grand Duke Boris Feodorovich Rusii Autocrat of All Power, where he was a pleasure to live. And no matter Goryaynova seeds, in inotseh Sergius, his family and plemyani before Mikhail and his wife, Natalia, and his daughter Irina, and further that he will have children. Memory selling writing, by order of our father the Tsar Abbot Tryphon Dangerous Futynya monastery slushka Moseets Dmitriev, while still selling the memory of our father's hand Abbot Tryphon. The summer of 7108 in the March 26 date. And rosprose slushka Moseyko Dmitriev, stood, and said that he was Abbot Tryphon those seeds Goryaynova serfs flasher with my wife and daughter otpuschaet free, on all four sides, by word of mouth and the black memory of his son, spiritual, and gave him a buyout, and forth until people do not care about his family and tribe, Semenov, and selling his Abbot Tryphon hand. And the sovereign's decree with the holiday on the serf to Michalko, and his wife with Natalin, and his daughters, head Irenetsa this tray of nine hit the jackpot one is taken. And given the selling Michalka Kuzmin.
60. And that Boyar people, or servant, to whom the plaintiff or the defendant was intense, and the court otdati happen to her husband, who is married serf, otdati with him and his wife. And will happen to anyone at the fortress otdati wife, while the ney has a husband, otdati a little wife and husband to let them take the same head-tax.